Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.06.2010 17:41 - Българският език за всичко става
Автор: makont Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6757 Коментари: 17 Гласове:
31


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


Научно за българският език, приложено в реалния живот
    На симпозиум лингвистите обсъждат езиковите проблеми и всеки хвалел колко съвършен е неговия си език, как дадено чувство можело най-добре да се изрази и т.н.   На доцент Ганев – българския представител му омръзнало да слуша глупости, станал и теглил следната реч:   Дами и господа, моите почитания на Вашите езици, но няма по-богат и цветист език от българския! Ето, приготвил съм Ви няколко примера в подкрепа на твърдението ми:  
  1. Кажете, има ли някой език на тази планета, на който да има дума, означаваща нещо средно между “капе” и “тече”?
  Няма такъв – проверил Съм специално            А в българския                                                                                     език има – “църцори”.  
  1. Има ли някой език, в който да има 4 степени на сравнение – няма!
  А на български има:  ·        Далече, по-далече, най-далече, на майната си! ·        Или – готина, по-готина, най-готина, баахмааму!
  1. Има ли език, в който да има минало свършено, незапомнено време?
  Не, няма! А на български има: бил съм се би напил.  
  1. Имате ли Вие бъдеще евентуално време в миналото? 
Нямате, но ние имаме: Щял съм бил да работя. 
  1. Колко начина имате да кажете по заобиколен начин “не знам”, когато Ви питат нещо? 
Общо взето всички се свеждат до: “I don,t know” “No idea” “I got no clue.   А вижте ние колко по-заобиколно можем да го кажем: “Казва ли ти някой!”, “А сега де!”, “Е..еш ли му мамата?”, “ А сега ме хвана!” 
  1. И накрая, господа – хайде кажете – има ли език, в който да има една такава дума, която да може да замести всяка друга дума в този език ?
  2. Няма!
А на Български има – това е думата “ ТАКОВА”.   На последната 6-та точка американският делегат не повярвал и казал: -         Не го вярвам това, че една дума може да замести коя да е дума в езика, аз лично ще проверя това! -         Разбира се Mr. Smith заповядайте в България да проверите! И така мистър Томас Смит хванал самолета, прелетял океана и още веднага на аерогара София ришел да пробва вълшебната дума. Отишъл на информацията и казал: -         Моля Ви, таковайте ми едно такси! Служителката набрала един номер и таксито пристига. Изненаданият Мистър Смит се качва в таксито и казва на шофьора: -         Моля Ви, таковайте ме до най-луксозния хотел в София! -         Няма проблем – бум в “Шератон”. Още по-изненадан отива на рецепцията и казва: -         Моля Ви таковайте ми една стая за 5 нощувки! -         Няма проблем – регистрират го, дават му ключа и момчето му занася багажа до стаята. Томас е като треснат, но продължава да тества думата, не вярвайки на ушите и очте си. Сяда в ресторанта и казва: - Моля Ви, таковайте ми мешана такова с шопска такова и едно такова Каберне Совиньон! След малко иде мешаната скара, шопската салата и виното. Oh my God, he was right – it really works” – признал накрая Тома Неверни.   На сутринта: Станал и тръгнал към банята, но се сетил, че предишната вечер му направила впечатление една старинна сграда недалеч от хотела и един минувач го информирал, че това е Централна баня, та нашият човек решил да я пробва как е, щото в неговата модерна държава няма такива работи.   Влезнал човека да се къпе, но там нямало четка с дълга дръжка, с която да си търка гърба и той помолил един пич да му съпуниса гърба с думите: -         Моля Ви, таковайте ме отзад! При което оня се оказал услужлив човечец - ( ми чужденец все пак-няма да го оставим с впечатлението, че не сме гостоприемни, я) – и съответно го “ таковал”. Томас Смит останал доста изненадан от събитията, но си замълчал ( все пак чужда държава, може пък тук това да е нормално) и като се върнал в Щатите, споделил преживяванията си, при което доцент Ганев се плеснал по челото и казал: - Ооо, аз забравих да Ви предупредя колега, че глаголът “таковане” се спряга неправилно на гол гъз......



Гласувай:
33



Следващ постинг
Предишен постинг

1. injir - Ех! Чудатостите на българския е...
29.06.2010 10:19
Ех! Чудатостите на българския език, а? Аз ще добавя за ,,утвърдителното отрицание,, , изречено с особена интонация, защото и тя е важна: ,,Да,да!,,.
цитирай
2. hristo27 - Език свещен... :)))))))
29.06.2010 10:23
Език свещен...
:)))))))
цитирай
3. makont - Радвам се, че Ви е харесало написаното
29.06.2010 10:58
Не съм го писала аз, разбира се, но реших да го споделя, защото винаги като го чета ме кара да се засмея. А за "да" "да", съм го чувала като двойно положително отрицание!
цитирай
4. panazea - Xa xa xa,
29.06.2010 12:39
Trqbva da se vnimava s nqkoi dumichki!
:))
цитирай
5. monaliza121 - Богатството на нашия език
29.06.2010 17:05
Голямо е! Някой като ми каже думичката "таковата", веднага разбирам, че си имам работа с човек с богат речник.Ха-ха!:)))
Поздрав!
цитирай
6. scarlety - Много ме развесели твоя постинг:)
30.06.2010 11:06
Имам представа от богатството на езика ни,но тук са засегнати най-често използваните многозначещи думи и изрази:))Значи,искайки да кажа,че поста ти е готин-просто трябва да използвам" бааа...му":)))))
цитирай
7. makont - Благодаря
30.06.2010 11:48
scarlety написа:
Имам представа от богатството на езика ни,но тук са засегнати най-често използваните многозначещи думи и изрази:))Значи,искайки да кажа,че поста ти е готин-просто трябва да използвам" бааа...му":)))))

Направо си е " баа...му" (защото сме възпитани и няма да го кажем). И на мен страшно ми допада и исках да го споделя с Вас. Благодаря, че го оценихте. Слава богу все още ни е останало чувство за хумор.
цитирай
8. mrazekoff - Аз съм го чел това и преди , но колкото
03.07.2010 07:48
пъти да го чета се смея и се възхищавам на богатството на българския език, когато едно нещо може да се казва по най-различни начини.
Поздравления за свежия материал.
Желая ти прекрасни летни дни!!!
цитирай
9. razkazvachka - ... таковата -
03.07.2010 19:30
бахмаааму!
Винаги е смешно:))))
цитирай
10. makont - И те така!
04.07.2010 12:08
razkazvachka написа:
бахмаааму!
Винаги е смешно:))))

Не само езикът ни е невероятен, но и самите ние, ако не беше нашата интерпретация, с леко подсъзнателен елемент, нямаше да се получи този ефект. Затова сме гениални и езикът ни е съвършен. Усмивки от мен!
цитирай
11. trjufelihayver - Хахаха
04.07.2010 17:24
Вече съм ти фен.
цитирай
12. zebb - Две в едно ...
05.07.2010 14:14
Език и въображение - неочаквано добра комбинация!
цитирай
13. makont - Благодаря!
05.07.2010 19:40
trjufelihayver написа:
Вече съм ти фен.

Моят девиз е, ако не си накарал някой да се усмихна днес, значи напразно е минал денят ти! Значи днес,(вчера) съм успяла! Усмивки и на теб.
цитирай
14. makont - Страшен просто!
05.07.2010 19:41
zebb написа:
Език и въображение - неочаквано добра комбинация!

А ние сме много добри във въображението!!!
цитирай
15. voinov50 - Ей там онам, ония онодеше таковата... - напълно е разбираемо за част от днешните българи :)))))
12.07.2010 10:01
Не можах да се спра да се хиля на глассссссссс...
цитирай
16. makont - Значи целта е постигната!
12.07.2010 10:25
voinov50 написа:
Не можах да се спра да се хиля на глассссссссс...

Внимавайте със спрежението на глаголите.
цитирай
17. makont - Изобщо сме много цветущи,
03.08.2010 11:36
jim101 написа:
Понеже ми хареса постинга добавям един виц на тази тема в леко цензурирана версия:
Международна конференция на лингвисти. Темата е колко сравнителни степени има в езика на всеки. Всички са с по три, а нашия човека се изцепва:

- В нашия език има четири сравнителни степени.

- Е как така?

- Ами как? Далеч, по- далеч, най- далеч, на майка си в п**ката. Близо, по- близо, най- близо, на един х*й място. Хубаво, по- хубаво, най- хубаво, да си е*е майката.
Онези на вярват и след седмица пращат комисия да установи дали наистина е така. Слизат на летище София, качват се в едно такси и казват на шофьора:

- Карай към Пловдив.
Тръгва пича и по пътя ги пита:

- Защо отивате в Пловдив? Нещо по работа или?

- Не бе. Чухме, че там имало едно много готино заведение.

- Така кажете бе! За чий чеп сте се юрнали чак "на майка си в п**ката" като ей тука "на един х*й място" знам едно заведение "да си е*е майката"?

важното е, че с малко се разбираме! Усмихнат ден.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: makont
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3045136
Постинги: 148
Коментари: 8110
Гласове: 44538
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930